بلبرینگ چیست و چه کارکردهایی دارد ؟

بلبرینگ ها   در بسیاری از ماشین آلات راهسازی ، با حرکت چرخشی – از چرخ های ماشین ، موتورها و توربین ها گرفته تا تجهیزات پزشکی استفاده می شود. در این مقاله سعی داریم به معرفی انواع بلبرینگ ها بپردازیم همچنین به این سوال پاسخ دهیم که بلبرینگ چیست و چه کارکردهایی دارد ؟

بلبرینگ ، مجموعه های مکانیکی متشکل از عناصر کروی  است که بین قطعات دایره ای داخلی و خارجی قرار می گیرد. آنها ابزاری را برای حمایت از شافت های چرخان و به حداقل رساندن اصطحکاک بین شافت ها و اعضای دستگاه فراهم می کنند.

انواع بلبرینگ ها

بلبرینگ ساچمه ای :

نوعی از بلبرینگ است که در حالی که حرکت را تسهیل می کند سه عملکرد اصلی را در اختیار شما قرار می دهد:

بار را حمل می کند ، اصطحکاک را کاهش می دهد و قطعات دستگاه را به حالت دیگر در می آورد.

بلبرینگ های توپی:

از توپها برای جدا کردن حلقه های بلبرینگ برای کاهش سطح تماس و اصطکاک در سطح متحرک استفاده می کنند.باعث کاهش ضریب اصطکاک می شود. از آنجا که سطح تماس بین توپها کم است ، بلبرینگهای توپی از نظر اندازه دارای ظرفیت بارگیری کمتری نسبت به سایر بلبرینگ های هستند.

بلبرینگ و انواع آن
بلبرینگ وانواع آن

بلبرینگ خطی :

برای حرکتهای خطی در امتداد شافت استفاده می شود و همچنین دارای قابلیت چرخش می باشد. بلبرینگ های سوار شده به مجموعه هایی گفته می شود که در آن بلبرینگ ها از قبل در نصب هایی مونتاژ می شوند که به نوبه خود ، به قاب ها ، پایه ها و غیره پیچ می شوند و برای حمایت از انتهای شافت ها ، غلتک های نقاله و غیره استفاده می شوند.

بلبرینگ خطی
بلبرینگ خطی

علاوه بر توپ و غلتک بلبرینگ در اشکال شعاعی ، خطی و سوار شده خود ، شامل بلبرینگ هایی برای کاربردهای مهندسی عمران است که به آنها بلبرینگ های کشویی گفته می شود.

آنهایی که در سازهای کوچک و مانند آن استفاده می شود ، معروف به بلبرینگ جواهرات ؛ بلبرینگ های بسیار تخصصی که در مجموع به عنوان بلبرینگ های بدون اصطکاک شناخته می شوند که شامل انواع هوا و مغناطیسی است بلبرینگ های آستین ، بلبرینگ های ژورنالی و سایر بلبرینگ های فیلم مایع در خانواده بوشینگ مطرح شده اند.

ویژگی های برخی از بلبرینگ ها

بلبرینگ غلتکی

بلبرینگ های غلتکی مجموعه های مکانیکی هستند، که از عناصر استوانه ای یا مخروطی تشکیل شده و معمولاً بین قطعات دایره ای داخلی و خارجی گرفته می شوند. آنها ابزاری را برای حمایت از شافت های چرخان و به حداقل رساندن اصطحکاک بین شافت ها و اعضای دستگاه ثابت فراهم می کنند. بلبرینگ غلتکی در درجه اول در ماشین آلات دارای شافت چرخشی استفاده می شود.

 که نیاز به پشتیبانی از بارهای سنگین تر از بلبرینگ است. غلتک های مخروطی غالباً برای جابجایی بارهای رانش بالاتر علاوه بر بارهای شعاعی استفاده می شوند. انواع مختلفی از غلتک های استوانه ای تا کروی دارند.

ویژگی های بلبرینگ غلتکی

  • ظرفیت حمل بار بیشتر از بلبرینگ های توپی
  • می تواند بارهای محوری زیادی را تحمل کند.

بلبرینگ سوار شده

بلبرینگ های سوار شده مجموعه های مکانیکی هستند که شامل بلبرینگ هایی هستند که درون اجزای نصب پیچ و مهره ای قرار گرفته اند و شامل بلوک های بالش ، واحدهای فلنج دار و غیره می شوند. آنها وسیله ای برای حمایت از شافت های چرخان و به حداقل رساندن اصطکاک بین شافت ها و اعضای دستگاه ثابت هستند.

ویژگی های بلبرینگ سوار شده

در واحدهای مسکونی نگرانی های نصب ، مسائل مربوط به حفاظت را کاهش می دهند

با وجود این نوع بلبرینگ کارتریج به راحتی جاسازی می شود .

شافتها معمولاً با پیچ های ثابت در جای خود قرار می گیرند

عمدتا برای برنامه های کم سرعت / متوسط استفاده می شود.

بلبرینگ های اسلاید

بلبرینگ های کشویی مجموعه های مکانیکی طراحی شده برای ایجاد حرکت آزاد در یک بعد بین عناصر ساختاری هستند. از بلبرینگ های اسلاید در درجه اول در پشتیبانی ساختاری پل ها و همچنین ساختمان های تجاری و صنعتی استفاده می شود.

بلبرینگ های اسلاید
بلبرینگ های اسلاید

این قطعات از جنبش حرارتی برخوردار هستند ، امکان چرخش پرتو انتهایی را فراهم می کنند و اجزای سازه را در برابر لرزش ، سر و صدا و شوک جدا می کنند. انواع دیگر بلبرینگ های کشویی شامل مواردی است که در صفحات پایه خرپا ، مبدل های حرارتی و تجهیزات فرآوری استفاده می شود.

بلبرینگ جواهر

بلبرینگهای جواهر دستگاههای مکانیکی هستند که در کاربردهای چرخش سبک مانند ساعت وژیروسکوپ و غیره استفاده می شوند که بار آنها کم است و شافتهای چرخشی پشتیبانی شده بسیار کوچک هستند. بلبرینگهای جواهر از طیف وسیعی از مصنوعات ساخته می شوند ، به ویژه یاقوت یاقوت کبود و یاقوت کبود.

بلبرینگ جواهر
بلبرینگ جواهر

بلبرینگ بدون اصطحکاک

بلبرینگ های بدون اصطحکاک گزینه های مکانیکی یا الکترو مکانیکی جایگزینی برای بلبرینگ های معمولی هستند که پشتیبانی از شافت قابل کنترل را از طریق هوا ، میدان های مغناطیسی و غیره برای کاربردهای حساس و با دقت بالا فراهم می کنند.

بلبرینگ بدون اصطحکاک
بلبرینگ بدون اصطحکاک

برنامه ها و صنایع:

بلبرینگ توپ و غلتک در انواع ماشین آلات از پمپ های خوراک دیگ بخار گرفته تا سیستم انتقال قدرت خودرو استفاده می شود.

بلبرینگ های سوار شده مخصوصاً در نوار نقاله ها ، در اتصالات شافت ، و به ویژه در مواردی که طول شافت طولانی باید توسط واحدهای مسکونی پشتیبانی شود ، در حالی که بلبرینگ توسط یک محفظه دیگر مانند یک جعبه انتقال محافظت نمی شود ، معمول است.

از بلبرینگهای خطی منحصراً در کاربردهای خطی مانند میزهای اسلاید استفاده می شود.

بلبرینگ های اسلاید در درجه اول برای کاربردهای تحمل بار در پروژه های بزرگ مهندسی عمران مانند پل هایی استفاده می شود که دامنه حرکتی محدودی را در خود جای دهند ، برخلاف دیگر بلبرینگ های اینجا ، که حرکت – شعاعی یا خطی – اصلی ترین نگرانی است.

بلبرینگ های جواهر به دستگاه ها و حرکات بسیار کوچک محدود می شوند و به هیچ یک از عناصر متکی نیستند.

بلبرینگ بدون اصطکاک از دیگر طراحی های خاص است که شامل بلبرینگ های هوا ، بلبرینگ های مغناطیسی و … می باشد.

کارکردهای دیگر بلبرینگ ها

هوافضا

کشاورزی

خودرو

ابزارهای ماشینی

پزشکی

معدن دسته های مربوط به محصولات

کاربر گرامی در این مقاله آشنایی با بلبرینگ چیست و چه کارکردهایی دارد ؟ پیدا کردید . شما می توانید برای آگاهی بیشتر در موردخرید انواع بلبرینگ ها  و نیز خرید آنلاین از سایت روت کالا که یکی از بزرگترین پلت فرم های آنلاین ایران می باشد تا کانالی امن و راحت برای خرید آنلاین قطعات راهسازی پیدا کنید از جمله خدمات این سایت حمل رایگان در سراسر کشور و ضمانت بازگشت کالا است .

و نیز گروه پشتیبان روت کالا همیشه پاسخگوی شما عزیزان خواهد بود .

لطفا قبل از خرید کالا با تیم فروش تماس بگیرید. 02166699599 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *