انواع پمپ هیدرولیک

متناسب با نیاز، نوع عملکرد و نحوه کارایی تولید و عرضه می شود. بر همین اساس، امروزه شاهد انواع پمپ هیدرولیک در عرصه های مختلف صنعتی هستیم. یکی از اجزای اصلی و کارآمد در سیستم های هیدرولیکی، پمپ هیدرولیک به شمار می رود.

این محصول قابلیت تبدیل انرژی مکانیکی به توان هیدرولیکی را به بهترین نحو فراهم می سازد. عملکرد اساسی پمپ های هیدرولیکی، در افزایش نیرو، کنترل و حرکت تمرکز دارد. در این سیستم ها، ایجاد فشار و جریان دو مؤلفه مهم و تاثیر گذار به شمار می روند.

سیال عامل و اصلی در پمپ ها روغن یا دیگر مایعات می باشد. سیالات یا مایعات به علت تراکم ناپذیری، از انعطاف پذیری مناسب و مطلوب برای انتقال قدرت، به واسطه جریان یافتن از درون شیلنگ ها و لوله ها برخوردار می باشند.

در مواردی که سرعت های کنترل شده و قدرت های با توان بالا در نظر گرفته می شود، سیستم های هیدرولیکی بیش از پیش اهمیت پیدا می کنند. به طور کلی، مقرون به صرفه بودن، راندمان و بازدهی مناسب و اصطکاک کم در پرتو استفاده از سیستم های هیدرولیک تحقق پیدا می کند.

در این سیستم ها برای کنترل فشار یا حرارت بیش از حد و استحکام در مقابل بارهای ناگهانی، از سوئیچ های حرارتی یا فشاری و شیرهای اطمینان استفاده به عمل می آید. این امر برخورداری از یک سیستم مطمئن و با اطمینان را گوشزد می کند. بر همین اساس بسته به نوع عملکرد انواع پمپ هیدرولیک طراحی و ساخته می شود.

بررسی و تحلیل انواع پمپ هیدرولیک

انواع پمپ هیدرولیک در یک تقسیم بندی به پمپ های با جابجایی مثبت و پمپ ها با جابجایی غیر مثبت تقسیم بندی می گردند. در نمونه های با جابجایی مثبت، میزان مشخصی از مایعات با هر بار گردش محور به سمت خروجی هدایت می شود.

این پمپ ها قابلیت غلبه و مسلط شدن بر اصطکاک و فشار خروجی را امکان پذیر می سازد. از مزیت های پمپ های با جابجایی مثبت می توان قابلیت کار در فشارهای زیاد، انعطاف پذیری مطلوب، بازده حجمی مناسب و ابعاد کوچک و بهینه را عنوان نمود. پمپ های با جابجایی غیر مثبت در فشارهای بالا قابلیت و توان مقاومت را دارا نمی باشند و در مقایسه با پمپ های با جابجایی مثبت کمتر بکار گرفته می شوند. برای منتقل نمودن مایعات از محلی به محل دیگر می توان از این پمپ ها استفاده به عمل آورد.

پمپ های با جابجایی غیر مثبت به عنوان یکی از انواع پمپ هیدرولیک، برای استفاده در سیستم های دارای جریان بالا و برخوردار از فشار پایین انتخاب مناسبی به شمار می روند. از مدل های کاربردی این نمونه پمپ می توان به پمپ های محوری و سانتریفیوژ یا پمپ های گریز از مرکز اشاره نمود. پمپ های با جابجایی مثبت از نظر ساختمان نیز به انواع پمپ هیدرولیک طبقه بندی می گردند که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

انواع پمپ هیدرولیک از لحاظ ساختمان

انواع پمپ هیدرولیک با جابجایی مثبت از لحاظ ساختمان به پمپ های دنده ای، پره ای و پیستونی تقسیم بندی می شود. پمپ هیدرولیک دنده ای در زمره پر کاربردترین پمپ ها در عرصه هیدرولیک شناخته می شود. اندازه کوچک و مناسب، مقرون به صرفه بودن و طراحی آسان، استفاده از این نمونه پمپ را در طیف گسترده ای صورت می دهد.

یکی از ویژگی های مهم و تاثیر گذار پمپ هیدرولیک دنده ای برخورداری از مکش مناسب و بالا می باشد. پمپ دنده ای نیز به دو نوع دنده خارجی و دنده داخلی طبقه بندی می گردد. پمپ هیدرولیک دنده خارجی در مدل های دو محور و یک محور موجود می باشد.

تولید این محصول با استفاده از چرخ دنده های مارپیچ و ساده انجام می گیرد. زمانی که به حجم زیاد و فشار کم نیاز باشد مدل مارپیچ و در مواقع نیاز به دبی یا حجم کم و فشار زیاد مدل ساده پمپ هیدرولیک دنده خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.

جنس بکار رفته در چرخ دنده ها و بدنه آن پلیمر، برنز، چدن و استیل ضد زنگ می باشد. پمپ هیدرولیک دنده داخلی به عنوان یکی از انواع پمپ هیدرولیک، به دلیل اینکه قابلیت چرخش در هر دو جهت را دارد، هم به منظور پر کردن و هم برای تخلیه مورد استفاده قرار می گیرد. پمپاژ سوخت و انواع روغن ها، از کاربرد های مهم و تاثیر گذار این محصول به شمار می رود.

جنس چرخ دنده و بدنه پمپ دنده داخلی فولاد یا چدن می باشد. پمپ پره ای یکی دیگر از انواع پمپ هیدرولیک است که در صنایع به منزله پمپ های فشار متوسط شناخته می شود. از مزیت های این پمپ ها بی سرو صدا و آرام بودن کار کردن و قابلیت تعمیر پمپ بدون بر هم زدن اتصال لوله های خروجی و ورودی می باشد. پمپ های پیستونی به علت برخورداری از توان بالا در زمره پمپ های گران قرار دارند.

این پمپ ها در صورت انجام آب بندی اصولی، از بازدهی بالایی برخوردار می باشند. همچنین پمپ های پیستونی به علت عدم وارد شدن بار اضافی، از طول عمر بالایی بهره می برند.        

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *