انواع فیلتر ماشین آلات راه سازی

انواع فیلتر ماشین آلات راه سازی : مواد بسیاری همچون سوخت، روغن و هوا وارد ماشین می شوند. همراه با این مواد ممکن است مواد خارجی و ذرات غیر قابل مشاهده و ریزی وارد موتور ماشین شوند. سیستم فیلتراسیون ماشین آلات راه سازی شامل فیلتر هوا،فیلتر روغن، فیلتر سوخت و فیلتر بخار کش  می باشد.

بد نیست قبل از شناخت اعضای تشکیل دهنده ماشین های صنعتی، از جمله فیلتر هوا در ماشین آلات راه سازی، به توضیحی مختصر راجع به ماشین های راه سازی بپردازیم.

هر کدام از این فیلتر ها ماده مربوط به خود را تصفیه می کند و از ورود ذرات آسیب رسان به موتور جلوگیری می کنند.

انواع ماشین راه سازی

راه سازی یکی از فعالیت های عمرانی در حوزه ساخت راه های ارتباطی بین شهرها و کشور ها با هم است. برای ساخت راه ها و جاده های ارتباطی مصالح و دستگاه ها ی مدرن زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. ماشین های راه سازی، ماشین هایی هستند که راه سازی را نسبت به سال های قبل بسیار آسان تر کرده و در تسهیل ارتباطات بی تاثیر نیستند.در این مقاله قصد داریم به بررسی چند نمونه از این ماشین آلات راه سازی بپردازیم.

لودر:

یکی از ماشین آلات راه سازی پر کاربرد که خود دارای چند نوع متفاوت است. انواع متفاوت لودر در اندازه های مختلف با ویژگی های گوناگون تولید می شوند.لودرها علی رغم تفاوت هایی که با هم دارند کارهای مشترکی را انجام می دهند. قسمتی از لودر که به صورت قابل حرکت و معلق در بالای لودر تعبیه شده است، جام لودر نام گذاری شده است. لودر با حرکت به سمت جلو سنگ، خاک و مصالح ساختمانی را در جام خود جای می دهد. سپس با تغییر موقعیت جام آن را در حالت تعادل قرار داده و به جا به جایی محتویات اقدام می کند.

با لودر می توان بارگیری ماشین های باربری را انجام داد. کامیون ها و انواع ماشین صنعتی که دارای فضایی جهت حمل بار مانند خاک،شن و سنگ هستند، توسط لودر بارگیری می شوند. در عملیات خاک برداری می توان از لودر برای کندن توده های خاک و جابه جا کردن آن ها استفاده کرد.

همچنین لودر می تواند جهت انتقال بسیاری از مصالح راه سازی همچون شن، خاک، ماسه و … مورد استفاده قرار گیرد. در صاف کردن مناطق نا هموار و دارای سطح غیر یکدست از خاک و سنگ های ریز می توان از لودر کمک گرفت.

انواع لودر به شیوه های متفاوتی دسته بندی می شوند.دسته بندی بر اساس محل قرار گرفتن موتور، محل قرار گرفتن جام و نوع چرخ های لودر می باشد.

لودر چرخ لاستیکی:

این لودر همان طور که از وجه تسمیه اش مشخص است دارای چرخ های لاستیکی است.لودر چرخ لاستیکی در هنگام حرکت به جلو خاک را جا به جا می کند. همچنین می تواند در حرکت به جلو خاک را نیز فشرده کنند. این نوع لودر نمونه ای از انواع پرکاربرد ماشین آلات راه سازی است.

لودر چرخ لاستیکی بیشتر برای کار در مناطقی با بافت سفت مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جایی که این لودر نسبت به هم ردیف های خود وزن کم تری دارد بیشتر در جاهایی که سبک بودن ماشین آلات راه سازی حایز اهمیت است مورد استفاده قرار می گیرد.

در بعضی از مکان ها به دلیل لغزندگی جاده مانند جاهای برفی روی چرخ های پلاستیکی لودر زنجیر چرخ نیز قابل نصب است.در این صورت باعث ایجاد اصطکاک چرخ ها با زمین شده و از سر خوردگی جلوگیری می شود.

لودر چرخ زنجیری:

نام گذاری این نوع لودر نیز به نوع چرخ های آن بر می گردد. لودر چرخ زنجیری دارای قدرت بالای کشش نسبت به موارد مشابه است. این لودر در جاهای لغزنده مانند برف نیز قدرت کشش بالایی دارد. این لودر سرعت حرکت کمتری نسبت به لودر چرخ لاستیکی دارد. حمل لودر چرخ زنجیری باید به صورتی باشد که چرخ ها به صورت مستقیم با آسفالت در ارتباط نباشند. در غیر این صورت چرخ ها باعث آسیب دیدن آسفالت می شوند.

به دلیل اصطکاک زیاد بین چرخ ها و سطح زمین، در سطوح شیب دار بیشتر از لودر چرخ زنجیری استفاده می شود.

فشار وارده به سطح زمین از طرف لودر چرخ زنجیری بسیار کم تر است. فشار مقدار نیرویی است که بر واحد سطح وارد می گردد.

زیاد بودن هزینه تعمیر و یا تعویض چرخ های لودر چرخ زنجیری یکی از معایب این لودر می باشد.

لودر چرخ آهنی:

این لودر همان گونه که از نامش پیداست دارای چرخ هایی همجنس بدنه اش یعنی آهنی می باشد. موارد استفاده این لودر متفاوت با دو نوع مذکور است. از لودر چرخ آهنی در مناطق کوهستانی و دارای سنگلاخ استفاده می شود.

بولدوزر:

یکی از ماشین آلات راه سازی که در ساخت راه ها نقش مهمی را ایفا می کند، بولدوزر است. این ماشین دارای کارایی زیادی می باشد. به هنگام ایجاد راه در مناطق کوهستانی و پر از سنگ لازم است راه های اولیه ای با از میان برداشتن سنگ ها، بوته ها و درختان و تصحیح زمین ایجاد کنیم. بولدوزر یکی از اصلی ترین ماشین آلات راه سازی است که این راه های اولیه را بوجود می آورد.این ماشین همچنین می تواند حجم زیادی از خاک را جا به جا یا فشرده کند.

در واقع از بولدوزر ها برای عملیات تخریب و صاف کردن اولیه منطقه ای که قرار است در آن جا راه ساخته شود استفاده می شود.

بیل مکانیکی:

بیل مکانیکی یکی از نمونه های پر کاربرد از انواع ماشین آلات راهسازی است. بعضی از موارد استفاده این ماشین صنعتی مشابه با لودر است. این در حالی است که بیل مکانیکی با دقتی چند برابر عملیات گود براداری و تخریب را انجام می دهد. به منظور حفظ ساختمان های مجاور از صدمه دیدن یا تخریب بهتر است جهت تخریب سازه یا توده های فشرده از بیل مکانیکی استفاده شود.

این دستگاه خاک، سنگ و سایر این گونه اجسام را در قسمت بالایی خود که باکت نام دارد جای داده و جا به جا می کند. باکت بیل مکانیکی قابل تعویض با شی دیگری به نام “پیکور” است. پیکور که یکی از اشیای مته مانند است در عملیات تخریب مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *