نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی : اگر خودروی شخصی داشته باشید احتمالاً تا به حال بارها مجبور شده‌اید که برای خرید لوازم یدکی هزینه بپردازید. خرید برخی قطعات یدکی و لوازم مصرفی برای تعمیر و نگهداری از خودرو ضروری است؛ به همین دلیل افراد زیادی با استفاده از چنین موقعیتی تلاش کرده‌اند که با وارد کردن قطعات تقلبی در بازار سود زیادی به جیب بزنند. یکی از خودروهایی هم که بیشترین قطعات فیک را در بازار دارد برلیانس است، اما در تهران یدک میتوانید با خیال راحت لوازم یدکی برلیانس را به صورت اصل و اورجینال خریداری کنید.

در ادامه با نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی بیشتر آشنا میشویم؛ با ما همراه باشید.

نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی

معرفی پرفروش‌ترین لوازم یدکی خودرو

قبل از اینکه به بررسی نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی بپردازیم؛ بهتر است با برخی از پرفروش‌ترین قطعات یدکی موجود در بازار خودروی ایران بیشتر آشنا شوید. این نوع قطعات به دلایل مختلفی فروش بیشتری نسبت به بقیه دارند. البته به جز موارد زیر قطعات دیگری مانند تسمه تایم، دینام خودرو، صفحه کلاچ، فیلتر روغن، رادیاتور، لاستیک‌ها و… را نیز می‌توان جزو پر استفاده‌ ترین قطعات یدکی دانست.

لنت ترمز

شما باید در بازه‌های زمانی معینی لنت ترمز را عوض کنید تا سیستم ایمنی خودرو دچار مشکل نشود. معمولاً لنت ترمز باید به ازای هر 30 تا 40 هزار کیلومتر تعویض شود. البته این مدت زمان می‌تواند با توجه به شیوه رانندگی و نوع خودرو متفاوت باشد. با این حال به طور میانگین این میزان کارکرد برای تعویض لنت ترمز کافی است.

لنت ترمز

چراغ جلو و عقب

در طول روز تصادفات زیادی در خیابان‌ها و جاده‌های بین‌شهری رخ می‌دهد. در اغلب مواقع نیز چراغ خودرو اولین چیزی است که آسیب می‌بیند. همچنین بهتر است هر چند وقت یک‌بار چراغ‌های خودروی‌تان را بررسی کنید تا در صورت نیاز برای تعمیر و تعویض آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید. به جز سالم بودن چراغ‌های عقب، کارکرد درست چراغ‌های راهنما نیز بسیار مهم است.

باتری

اگر باتری دچار مشکل شده باشد شما نمی‌توانید خودرو را روشن کنید. باطری یکی از لوازم یدکی مهم و ضروری برای تمام خودروها است. باتری‌های خودرو معمولاً بین سه تا پنج سال کارایی دارند و بعد از آن ناچارید که باتری قدیمی را با یک باتری جدید عوض کنید.

مضرات استفاده از لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت

تا اینجا با برخی از پراستفاده‌ترین قطعات یدکی موجود در بازار آشنا شدید؛ اما چرا استفاده از قطعات تقلبی می‌تواند برای خودرو مشکل ایجاد کند؟ این نوع قطعات چه تفاوتی با لوازم یدکی اصل دارند؟ این‌ها سؤالاتی هستند که بهتر است قبل از بررسی نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی برایشان پاسخی پیدا کنیم.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که بخش زیادی از محصولات موجود در بازار فیک یا دست دوم هستند. این مسئله می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد زیرا محصولات فیک همان‌طور که از نامشان پیداست کیفیت خوبی ندارند. در واقع هیچ گونه نظارتی در هنگام تولید آن‌ها وجود ندارد و طبیعتاً فاقد استانداردهای ضروری هستند.

قطعات فیک می‌توانند آسیب بسیار زیادی به خودرو وارد کنند. هر قطعه‌ای که به درستی کار نکند، عملکرد خودرو را تضعیف خواهد کرد به همین دلیل است که بسیاری از افراد پس از تعویض لوازم یدکی خودرو دوباره مجبور می‌شوند برای رفع مشکلات خودروی خود به تعمیرگاه مراجعه کنند.

نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی به چه صورت است؟

نحوه تشخیص قطعات اصل از تقلبی به هیچ وجه آسان نیست؛ بنابراین خرید این محصولات از مراکز معتبر باید برای شما در اولویت باشد. با این حال اگر هنوز هم نسبت به لوازمی که برای خودروی خود تهیه کرده‌اید؛ نگرانی دارید می‌توانید از طریق راه‌های زیر متوجه اصلی یا تقلبی بودن آن‌ها شوید.

توجه به نشان استاندارد لوازم یدکی

اولین راهی که می‌تواند به شما در تشخیص اصل بودن قطعات خودرو کمک کند، توجه به نشان استاندارد است. قطعات اصل دارای هولوگرام و نشان استاندارد هستند. شما از طریق هولوگرام می‌توانید اصالت کالا را از طریق سامانه استاندارد استعلام بگیرید. به تازگی سازمان استاندارد قوانین سرسختانه‌ای در این زمینه وضع کرده است و همه تولیدکنندگان داخلی موظف به استفاده از آرم و هولوگرام استاندارد بر روی محصولات خود هستند.

قیمت محصول

کافیست بخواهید یکی از قطعات خودروی خود را عوض کنید تا متوجه تفاوت چشمگیر قیمت‌ها شوید. برخی از افراد با ترفندهای مختلفی پایین بودن قیمت قطعات خودرو را توجیه می‌کنند و برخی دیگر قیمت بالای محصول خود را نشانه اصل بودن آن می‌دانند. در هر صورت زمانی که محصولی با قیمتی بسیار پایین به فروش می‌رسد باید به اصل بودن آن شک کنید. افراد زیادی برای کسب سود بیشتر، قطعات بسیار بی‌کیفیتی را بازار کشور کرده‌اند و به جای قطعات اصل به فروش می‌رسانند.

شماره سریال لوازم یدکی

همه قطعات اورجینال دارای شماره سریال هستند. شماره سریال برای تضمین اصالت کالایی که به دست مشتری می‌رسد بر روی محصولات درج می‌شود. با این حال بسیاری از لوازم یدکی فیک در بازار دارای شماره سریال جعلی هستند. بررسی شماره سریال و کد QR می‌تواند راه خوبی برای تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلب باشد. لوازم یدکی‌های اصل دارای کدQR  هستند که به راحتی قابل‌ردیابی است.

شماره سریال لوازم یدکی

کیفیت بسته‌بندی

همان‌طور که بارها اشاره کردیم؛ نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی به هیچ وجه کار آسانی نیست و احتمال خطا در تشخیص وجود دارد. با این حال یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند به شما در تشخیص لوازم یدکی اصل کمک کند، توجه به کیفیت بسته‌بندی است. لوازم یدکی ارزان و بی‌کیفیت معمولاً بسته‌بندی خوبی هم ندارند. شما با بررسی بسته‌بندی لوازم یدکی که قصد خرید آن را دارید می‌توانید تا حدود زیادی حدس بزنید که آيا محصول مورد نظر اصل است یا خیر.

فروشگاه تهران یدک یکی از معتبر ترین فروشگاه های تهران است که قطعات و لوازم یدکی خودرو های ایرانی و خارجی را به صورت اصل و با کیفیت اورجینال وارد و با بهترین قیمت به فروش میرساند، برای اطلاع از قیمت ها و خرید لوازم یدکی مورد نظر خود به سایت این فروشگاه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *