آشنایی با موتورهای دیزل : موتورهای دیزل این روزها بسیار مورد استقبال است. زیرا در تمامی ماشین آلات راهسازی و سنگین ، کامیون‌ها، کشتی‌ها،ناوبرها مورد استفاده است. و از نظر قدرت و مصرف سوخت در درجه بالاتری از موتورهای بنزینی قرار می گیرد. به همین دلیل تمامی برندهای مطرح جهانی که به تولیدات ماشین‌های سبک می پردازند در حال تغییر موتورهای بنزینی خود به دیزلی می باشند. زیرا مزایای این سیستم به مراتب بیشتر است. به همین سبب ما در این مقاله به سوالات پر تکرار شما کاربران در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

آشنایی با موتورهای دیزل
موتور دیزل

نگاهی کوتاه به زندگی رودلف دیزل

در سال 1892رودلف دیزل بعد از 14 سال تلاش توانست به فناوری موتور‌های دیزل دست یابد. رودلف در اصل آلمانی بود ولی مدتی در کشور فرانسه و بعد از آن به علت جنگ جهانی دوم در انگلیس زندگی کرد. تمام ماجرا این نیست . متاسفانه مرگ دیزل هنوز در شک و ابهام است . زیرا زمانی که با کشتی در حال سفر بود ناپدید شد و چند روز بعد جنازه او شناور بر روی دریا پیدا شد. گمان زنی‌ها برای مرگ او بسیار زیاد است. اینکه دیزل خودکشی کرده و یا بوسیله فردی به قتل رسیده در هاله ای از ابهام است. با اینکه دیزل به شکل تلخی درگذشت. ولی اختراع او دنیای ما انسان‌ها را کاملا تغییر داد. که تا به امروز ادامه دارد.

اجزای اصلی موتور دیزل چیست؟

1.سیستم سوخت رسان : که شامل پمپ تزریق سوخت، پمپ بالابر ، انژکتورها ، تمامی لوله های سوخت می شود..

2.روغن کاری : که در تمامی قطعات در حال گردش است و از هر گونه فرسایش و اصطکاک در موتور و ورود آلودگی به آن موثر است.

3.خنک کننده‌ها: در موتورهای دیزلی به علت آنکه درون سوز هستند و احتراق داخلی دارند گرما زیادی را تحمل می کنند به همین علت خنک کننده ها نقش بسزایی در راندمان موتور دارند.

4. اگزوز: که نقش مهمی در خارج کردن گاز احتراقی به بیرون از موتور را دارد. و منجر به کاهش سروصدا می شود.

سیستم احتراق موتورهای دیزلی چگونه کار می کند ؟

موتورهای دیزل دارای سیستم احتراق درونی است یعنی در یک اتاق احتراق بوسیله سوخت و هوا بدون حضور جرقه ای و با دمای بالای اتاق احتراق و تراکم بالا هوا، انرژی در موتور آزاد می گردد. این تراکم و فشرده شدن هوا در اتاق احتراق بین 15 تا 25 برابر حالت عادی است. که دمای محیط را در حدود 500 درجه سانتیگراد افزایش می دهد. که انرژی حاصل از آن چندین برابر موتورهای بنزینی است. به عبارت دیگر یک موتور دیزلی فقط هوا را می گیرد و آنرا متراکم می کند و بعداً سوخت را به داخل هوای متراکم تزریق می کند . گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب مشتعل شدن خود به خودی سوخت می شود .

چرا موتورهای دیزلی شمع ندارند؟

که موتور های دیزل شمع وجود ندارند . این موتور ها هوا را می مکند ( مکش می کنند ) و آنرا متراکم می کنند و سپس سوخت را مستقیماً به داخل محفظه احتراق تزریق می کنند ( تزریق یا پاشش مستقیم) و در نتیجه گرمایی حاصل از متراکم شدن هوا موجب مشتعل شدن سوخت در یک موتور دیزل می شود.

موتورهای دیزلی چه مزیت‌هایی دارد؟

1.مصرف سوخت کمتر

در موتورهای دیزلی مصرف سوخت تقریبا 20 تا 25 درصد کمتر از موتورهای بنزینی یکی از دلایل عمده این مسئله به همان احتراق بالای در زمان آزاد سازی انرژی سوخت است. زیرا با دمای بسیار بالای این انرژی تولید می شود مصرف سوخت کمتری دارد.

2.قدرت بیشتر

این موتورها نیروی گشتاور بیشتری در دور موتور ایجاد می کند. به همین علت فرایند احتراق تراکمی در این موتورها بهتر و راندمان و قدرت موتور بیشتر است.

3.عمر بیشتر

هزینه‌های تعمیر و نگهداری در موتورهای دیزلی دو برابر کمتر از موتورهای بنزینی است. و میزان اصطلاک این موتورها کمتر از بنزینی است.

4.کاهش آلایندهای زیست محیطی

میزان تولید آلاینده‌های زیست محیطی مانند CO در موتورهای دیزل بسیار کم می باشد به همین دلیل موتورهای دیزل الایندگی کمتری نسبت به موتورهای بنزین سوز دارند .

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین آشنایی با دنیای ماشین آلات راهسازی و خرید انواع قطعات آن کافی است به سایت روت کالا مراجعه نمایید تا از به روزترین مقالات دنیا و همچنین خرید بدون واسطه به صورت آنلاین بهرمند شوید گروه پشتیبان روت کالا همیشه پاسخگو به شما کاربران می باشند.

لطفا قبل از خرید کالا با تیم فروش تماس بگیرید. 02166699599 

whatsApp: 0912 150 34 86

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *