با بهترین ماشین آلات سنگین راه سازی آشنا شوید! راه ها نقش چشمگیری در توسعه اقتصادی کشورها دارند. به عبارتی تجارت و رونق اقتصادی تنها از طریق راه ها امکان پذیر است. شاید در ذهن خود ساخت جاده ها را تنها به غلطک های آسفالت و مسطح کردن آن منتهی کنید، اما بهتر است بدانید که ساخت راه ها به بیش از یک یا دو ماشین آلات سنگین راه سازی نیاز دارد.

با بهترین ماشین آلات سنگین راه سازی آشنا شوید!

امروزه با افزایش پروژه های بی حد و مرز توسعه زیرساخت ها و راه سازی نیاز به استفاده از ماشین آلات سنگین راه سازی نیز افزایش یافته است؛ بنابراین منجر به افزایش سرعت پروژه و کاهش خطرهای احتمالی و در نهایت تحویل به موقع پروژه می شود.

دقت کنید که خرید ماشین آلات راه سازی بسیار پر هزینه است. همچنین باید اطلاعات لازم را در ارتباط با انواع موجود و مورد نیاز خود قبل از اقدام به خرید ماشین آلات راه سازی کسب کنید.

لازم به ذکر است که بسته به بودجه موجود اقدام به خرید ماشین آلات راه سازی ایرانی یا خارجی کنید. از این جهت که انواع خارجی آن به دلیل کارایی متفاوت و هزینه واردات دارای قیمت های بسیار بالایی هستند. در برخی از موارد خرید نوع خارجی مشکلاتی چون عدم وجود قطعات ماشین آلات راه سازی نیز وجود دارد.

۵ مورد از بهترین ماشین آلات سنگین راه سازی

هنگامی که قصد تکمیل پروژه ای را سر موعد دارید،‌ باید استفاده از بهترین ماشین الات سنگین راه سازی را در اولویت انجام کار قرار دهید. به عبارتی جایگزینی ماشین الات راه سازی با نیروی انسانی در بیشتر مواقع کارآمد است و روند انجام پروژه را سرعت می بخشد.

بهتر است بدانید که جهت خرید ماشین آلات راه سازی باید هزینه زیادی را پرداخت کنید. از این رو تنها زمانی که به خرید ماشین آلات راه سازی جدید نیاز پیدا کردید، نسبت به خرید آن اقدام کنید. همچنین قبل از خرید باید آگاهی لازم را در ارتباط با انواع موجود به دست آورید.

 در ادامه ۵ مورد از بهترین ماشین آلات سنگین راه سازی در اختیار شما گذاشته می شود. دقت کنید که انتخاب ماشین راه سازی مورد نظر خود را  بر اساس نوع کارایی آن انجام دهید.

۱- موتور گریدر

موتور گریدر از بهترین ماشین آلات سنگین راه سازی محسوب می شود که در پروژه های عمرانی بسیار استفاده می شود. نام دیگر موتور گریدر شیب ساز است. از موتور گریدر جهت مسطح کردن سطوح و رفع ناهمواری ها در راه سازی به خصوص قبل از مرحله آسفالت استفاده می شود.

بهتر است بدانید که گریدر از بهترین ماشین های سنگین برف روبی نیز به شمار می آید. همچنین پخش مواد خاکی روی سطوح از دیگر کاربردهای موتور گریدرها هستند. قابلیت های روزافزون گریدرها منجر به محبوبیت و فروش بالای آن ها شده است.

  هزینه بهره برداری کم از مهم ترین مزیت های این ماشین محسوب می شود. گریدرها براساس نوع کاربرد، ابعاد، قابلیت ها و نوع موتور دارای انواع مختلفی هستند؛ که هر کدام کاربرد خاص خودش را دارد.

۲- غلتک راه سازی

ماشین های غلتک راه سازی از بهترین ماشین آلات سنگین راه سازی محسوب می شود. غلتک راه سازی به منظور فشرده سازی خاک، شن، بتن یا آسفالت در عملیات راه سازی استفاده می شود. فشرده سازی و هموار کردن آسفالت از عمده ترین کاربردهای غلتک راه سازی به حساب می آید. غلتک ها بر اساس نوع مواد و تراکم فشرده سازی دارای گونه های متفاوتی هستند که در ادامه ۳ مورد رایج آن را بررسی می کنیم:

–   غلتک های لرزشی یا ارتعاشی

زمانی که در عملیات عمرانی با خاک های دانه ای مواجه می شوند، از غلتک لرزشی استفاده می کنند. منظور از خاک های دانه ای ترکیبی از شن، ماسه و سنگ های درشت است.

–   غلتک های پنوماتیک

به غلتک های پنوماتیک چرخ لاستیکی نیز گفته می شود. از این نوع غلتک ها جهت فشرده سازی همه نوع خاکی استفاده می کنند. به این دلیل که قابلیت تنظیم باد لاستیک را متناسب با نوع خاک دارد، اما اثر آن بر شن و ماسه بسیار اندک است. غلتک های پنوماتیک جهت فشرده سازی سطوح فرودگاه ها و خاکریز سدها استفاده می شود.

–   غلتک های درام

از این نوع غلتک ها جهت هموارسازی سطوحی که با غلتک های دیگر مسطح شده اند، استفاده می شود. همچنین در فشرده سازی و متراکم کردن آسفالت نیز نقش بسزایی دارد.

۳- بولدزرها

از دیگر ماشین های قدرتمند مورد استفاده در عملیات راه سازی بلدوزرها هستند. همچنین از بهترین ماشین آلات سنگین راه سازی نیز محسوب می شود. لازم به ذکر است که بولدوزرها براساس نوع پروژه دارای تیغه های متفاوتی هستند. هر کدام از این تیغه ها متناسب با سطوح و کاربرد خاص خود است.

۴- بیل مکانیکی

بیل مکانیکی از دیگر ماشین آلات راه سازی و عمرانی است که بسیار به روند انجام پروژه سرعت می بخشد. بیل مکانیکی دارای انواع مختلفی است که هر کدام عملکرد و ویژگی خاص خودش را دارد. بهتر است بدانید که بیل مکانیکی از بهترین ماشین آلات سنگین راه سازی نیز به حساب می آید. انواع مختلف بیل مکانیکی در ادامه شرح داده می شود.

– بیل مکانیکی زنجیری

از این نوع بیل مکانیکی جهت حمل و نقل های سنگین و حفاری های عمیق و بزرگ استفاده می شود. بیل مکانیکی زنجیری به دلیل چرخ های زنجیری که دارد، قادر به حرکت آسان در سطوح ناهموار، لغزنده و شیبدار است.

 همچنین دنده هایی که در کابین راننده تعبیه شده است، امکان کنترل و حفظ تعادل بیل مکانیکی را در ارتفاع و سطوح لغزنده فراهم می کند. بهتر است بدانید که این نوع بیل مکانیکی سرعت بسیار کمی دارد، اما قابلیت جابجایی اجسام بزرگ و سنگین آن در پروژه ها بسیار قابل توجه است.

– بیل مکانیکی لاستیکی

نکته ای که استفاده از این نوع بیل ها را بسیار رایج می کند، سرعت حرکت بسیار زیاد آن است. بیل مکانیکی لاستیکی توانایی نسبتا کمی در جابجایی حمل و نقل سنگین و تجهیزات دارد، اما سرعت حرکت بیل مکانیکی لاستیکی بسیار قابل توجه است که استفاده از آن را در پروژه های راه سازی و عملیات عمرانی افزایش می دهد.

– بیل مکانیکی کامیونی

بیل مکانیکی کامیونی از نوع ابتدایی بیل های مکانیکی محسوب می شود. از این جهت به ندرت بکار می رود. به عبارتی در مواقع و پروژه های خاص از بیل مکانیکی کامیونی استفاده می شود.

۵- تراک میکسر یا کامیون های مخلوط کن

از مهم ترین، ضروری ترین و بهترین ماشین آلات سنگین راه سازی تراک میکسرها هستند که فرایند مخلوط کردن را در محفظه تعبیه شده انجام می دهند. از تراک میکسرها جهت ساخت بتن، آسفالت و سایر سنگ فرش ها استفاده می شود. دیگ تراک میکسرها دارای دو دور تند و کند است که بر حسب زمان مورد نظر نوع دور آن را تعیین می کنند.

نتیجه گیری

از آنجا که راه ها نقش بسزا و چشمگیری در گسترش اقتصاد جوامع دارند، عملیات و پروژه های راه سازی بسیار حائز اهمیت است. از همین جهت شرکت هایی که مسئول انجام این پروژه ها هستند، بهترین ماشین آلات سنگین راه سازی جهت خرید یا اجاره را جستجو می کنند. زیرا منجر به تسریع فرآیند راه سازی می شود.

در این مقاله به ۵ مورد از بهترین ماشین آلات سنگین راه سازی اشاره شد. چنانچه شما قصد خرید هر کدام از ماشین آلات راه سازی ایرانی یا خارجی را دارید،‌ ابتدا جستجوی لازم را در ارتباط با قطعات ماشین آلات راه سازی موجود در بازار انجام دهید. از این رو که اگر ماشین شما دچار مشکل شد، بازار قطعات مورد نیاز را شامل شود.

اگر ماشین آلات انتخاب شما است می توانید به سایت روت کالا مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *