ماشین آلات سنگین راه سازی را بشناسیدماشین آلات سنگین از مهمترین تجهیزات لازم در حوزه راه سازی هستند. راه ها شریان های حیاتی هر کشوری بوده و نقش مهمی در حمل و نقل دارند.

حمل و نقل افراد و کالاهای مختلف باعث می شود جاده ها تاثیری مستقیم بر اقتصاد داشته باشند. ماشین آلات سنگین راه سازی برای اهداف گوناگون در پروژه های بزرگ استفاده می شوند.

ماشین آلات سنگین راه سازی را بشناسید

انتخاب انواع مختلف این تجهیزات به میزان کار و بودجه پروژه بستگی دارد. این گونه ماشین ها روند ساخت و ساز را سرعت می بخشند و استفاده از آنها نتیجه مطلوبی در پایان دربر خواهد داشت.

اگر می خواهید اطلاعاتی درباره ماشین آلات سنگین راه سازی کسب کنید و کنجکاو هستید بدانید هر کدام چه کاربردی دارند در این نوشتار همراه ما باشید.

تجهیزاتی را که در صنایع سنگین کاربرد دارند بیشتر تحت عنوان ماشین آلات سنگین می شناسند. حوزه های ساخت و ساز، استخراج معدن، صنایع دفاعی و جنگ افزاری و غیره از این نوع هستند.

کمپانی های کاترپیلار، کوماتسو، هیتاچی کنکی و ولوو بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات سنگین در جهان هستند که انواع این ماشین ها را تولید و پخش می کنند.

انواع ماشین آلات سنگین راه سازی

این گونه ماشین ها بسیار گوناگون هستند و بسته به نیاز پروژه استفاده می شوند:

  • بیل مکانیکی
  • بولدوزر
  • اسکرپر
  • ترنجر (کانال کن)
  • لودر
  • دستگاه های پخش
  • کامیون حمل زباله
  • و غیره

بیل مکانیکی

این گونه از ماشین آلات سنگین راه سازی بسیار مهم و پرکاربرد هستند. هدف کلی آنها حفاری است، ولی غیر از این در مواردی چون حمل اجسام سنگین، تخریب، لایروبی رودخانه، قطع درختان و غیره نیز استفاده می شوند.

این ماشین ها حاوی یک بازوی بلند و یک کابین هستند. انتهای این بازو باکتی برای حفاری تعبیه شده کابین نیز محلی است برای قرارگیری اپراتور یا راننده که قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه را دارد و این ویژگی عملکرد آن را بسیار آسان تر کرده است.

بولدوزر

بولدوزرها نوع دیگری از تجهیزات خاکبرداری هستند که لایه بالایی خاک را کنار می زنند تا به عمق برسند. تیغه لبه تیز و پهن فلزی این ماشین که در قسمت جلو قررا دارد عمل انتقال خاک را انجام می دهد. این تیغه را می شود با پیستول های هیدرولیک بالا و پایین برد.

از این نوع ماشین آلات سنگین راه سازی به طور گسترده برای لایه برداری خاک نه چندان سفت یا قشر نازکی از سنگ، بلند کردن و حمل خاک و غیره استفاده می شود.

اسکرپر

اسکرپرها تجهیزات جا به جایی زمین هستند که برای مسطح کردن خاک از آنها استفاده می شود. قسمت جلوی این ماشین شامل تراکتور چرخ دار حمل و قسمت عقبی آن ترکیبی از تیغه افقی، تسمه نقاله و قیف جمع آوری خاک است.

هنگامی که دستگاه آغاز به کار می کند تیغه در زمین فرو می رود و خاک را می کند و به بالا می فرستد. بعد از حفاری خاک تسمه نقاله آن را داخل قیف جمع می کند. زمانیکه قیف پر شد قسمت عقبی از زمین بلند شده و محتویات آن داخل محفظه زباله تخلیه می شود.

ترنجر

این دستگاه ها برای حفر کانال در خاک کاربرد دارند. به طور کلی برای جایگذاری خط لوله، کابل ها، زه کشی و غیره این دستگاه را به کار می برند. این ماشین در دو نوع ترنجر زنجیری و چرخ دار موجود است.

ترنجرهای زنجیری یک بازوی بلند ثابت دارند که برای حفر از آن استفاده می شود، ولی ترنجرهای چرخ دار یک چرخ فلزی دارند که دارای ناخن حفاری است. این نوع ترنجر برای خاکبرداری لایه های سفت مناسب تر هستند.

لودر

در سایت های ساخت و ساز از لودر بیشتر برای بارگیری زباله ها و حمل آن ها به کامیون زباله بر استفاده می شود. موارد خاکبرداری شده ممکن است شامل نخاله مصالح، زباله های حاصل از تخریب و غیره باشند. یک لودر سطل بزرگی در قسمت جلو و یک بازوی متحرک کوتاه دارد. لودرها شامل دو نوع زنجیری و چرخ دار هستند که از نوع زنجیری در سایت هایی که وسایل چرخ دار قابلیت حرکت در آنجا را ندارند استفاده می شوند.

پخش کننده

این گونه از ماشین آلات سنگین راه سازی برای آسفالت کاری جاده ها استفاده می شوند. این دستگاه سطلی دارد که آسفالت به طور مداوم توسط کامیون کمپرسی در آن ریخته شده و سپس به صورت مساوی و با تراکم کم روی سطح جاده پخش می شود. سپس یک غلتک از روی این لایه می گذرد تا آن را متراکم تر کند.

خرید ماشین آلات راه سازی

خرید این ماشین ها عموما بر دوش سازمانی است که تأمین بودجه را برعهده دارد. این نوع دستگاه ها توسط چندین کمپانی بزرگ در دنیا تولید می شود و هرکدام کیفیت و کارایی خود را دارند. به همین جهت انتخاب بهترین ماشین وابسته به عوامل زیادی است از جمله:

  • میزان بودجه
  • کارایی مورد انتظار
  • نوع پروژه
  • محل جغرافیایی و دسترسی
  • و غیره

باید بدانید دقت در خرید ماشین آلات راه سازی علاوه بر هزینه و کارایی به نتیجه نهایی نیز مرتبط است. راه و جاده ای که ساخته می شود محل تردد عموم مردم است و به طور مستقیم با جان آنها ارتباط دارد. از این روی رعایت ایمنی در این کار از اهمیت بالایی برخوردار است. ماشین آلات سنگین مورداستفاده در صنعت راه سازی باید کیفیت بالایی داشته باشند و در کمترین زمان بهترین کار را انجام دهند.

یکی از مناسب ترین روش های خرید این ماشین ها یا حتی قطعات ماشین آلات راه سازی خرید آنلاین است. فروشگاه های اینترنتی محصولات گوناگون را گرد هم می آورند  و امکان مقایسه آنها را نیز فراهم می کنند.

سایت روت کالا یکی از این فروشگاه ها است که انواع قطعات ماشین آلات راه سازی را کنار هم در دسته بندی های گوناگون جمع آوری کرده است. با خرید از این سایت مناسب ترین محصول را برای نیاز خود انتخاب کرده و بدون اتلاف وقت و سرمایه با خیال راحت خرید کنید.

تولیدکننده داخلی

یکی از تولیدکنندگان ماشین آلات راه سازی ایرانی شرکت هپکو است. این شرکت با سابقه ای طولانی در تولید انواع ماشین آلات سنگین راه سازی و دیگر صنایع سنگین همچنان مشغول به تولید و پخش محصولات خود است.

البته هر ساله درصدی از واردات کشور نیز به این گونه ماشین ها اختصاص دارد؛ ولی بهترین کار حمایت از تولیدکننده داخلی و استفاده از ماشین آلات راه سازی ایرانی است. به این ترتیب واردات این ماشین ها تا حد زیادی کمتر می شود.

در پایان

تلاش کردیم که در این نوشتار تا حد امکان تعدادی از ماشین آلات سنگین راه سازی را معرفی کنیم و کاربرد هرکدام را بگوییم. این ماشین ها در صنایع سنگین کارهایی چون حفاری، حمل خاک، کندن زمین و غیره را انجام می دهند. مثلا اسکرپرها علاوه بر کندن زمین خاک حفر شده را نیز جمع آوری کرده و زمین را کاملا هموار می کنند.

نکاتی را جهت خرید این دستگاه ها یادآور شدیم و عنوان کردیم که خرید آنلاین ماشین آلات سنگین روشی امن و راحت است. در پایان نیز از تولیدکننده داخلی و لزوم خرید ماشین آلات ایرانی گفتیم. امیدواریم این نوشتار برای شما سودمند باشد.

اگر ماشین آلات انتخاب شما است می توانید به سایت روت کالا مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *