علائم یاتاقان زدن کامیون | راننده ها باید بدانند : تصور کنید که در جاده ای پر پیچ و خم در حال رانندگی هستید، با آهنگی سنتی در حال همخوانی هستید و سعی می کنید خستگی جاده را از خود دور کنید. در این شرایط ، با علائم یاتاق زدن کامیون مواجه می شوید. آیا با سهل انگاری از آن می گذرید یا اقدامات ایمنی لازم را رعایت می کنید؟

 متاسفانه بسیاری از رانندگان ، به این علائم توجهی نمی کنند و در نتیجه امکان دارد، خسارت های جبران ناپذیری بینند. در این شرایط ناچار هستند به لوازم یدکی ولوو یا لوازم یدکی ماشین سنگین سر بزنند و قطعات ماشین خود را تعویض کنند.

آگاهی و اقدامات ایمنی ، محافظ جان شما و سالم ماندن قطعات کامیون و موتور آن است.

علائم یاتاقان زدن کامیون | راننده ها باید بدانند 

یاتاقان چیست؟

یاتاقان ها ، یکی از اصلی‌ترین بخش های موتور هستند و اهمیت زیادی دارند. اگر یاتاقان، درست کار نکند ، موتور نیز عملکرد صحیحی نخواهد داشت و حتی ممکن است از کار بیفتد.

یاتاقان های کامیون، یک قطعه مهم هستند و انواع زیادی دارند. شکل ظاهری آنها مخروطی یا گرد است.

یاتاقان ها ، از برخورد میل‌لنگ با شاتون جلوگیری می‌کنند. اگر یاتاقان سالم باشد، موتور کامیون شما نیز سالم خواهد بود و ماشین به نرمی حرکت می کند. پس طول عمر موتور به سلامت یاتاقان، بستگی دارد.

یاتاقان زدن به چه معنا است؟

اگر بخواهیم به سادگی بیان کنیم ؛ اصطلاح یاتاقان زدن به هر عاملی گفته می شود که به یاتاقان ها صدمه می زند و به عملکرد آنها آسیب می زند.

وقتی میان یاتاقان با میل‌لنگ، فاصله زیادی باشد. و یا بر عکس، به میل‌لنگ نزدیک و می چسبد، روغن ماشین دیگر میان این دو، جا نمی گیرد و شرایطی به وجود می آید که به آن یاتاقان زدن، می گویند.

در این شرایط، میل‌لنگ ها ساییده شده یا نازک می شوند و قطعات موتور نیز عملکرد استاندارد و صحیحی، نخواهند داشت.

چه زمانی کامیون دچار یاتاقان زدن می شود؟

در شرایطی که بین سیلندر و میل لنگ ، سست شده باشد، یا به اصطلاح لقی وجود داشته باشد ، کامیون یاتاقان می زند. همچنین هنگامی که میان سیلندر و میل‌لنگ و یا بین شاتون و میل لنگ اصطکاک از بین رفته باشد، نیز یاتاقان زدن، رخ می دهد.

شما به عنوان راننده حرفه ای کامیون، باید اطلاعات تخصصی زیادی، پیرامون ماشین و قطعات مهم آن، داشته باشید و با این اطلاعات از بروز حوادث، پیشگیری کنید.

چرا باید با علائم یاتاقان زدن کامیون آشنا شویم؟

وقتی این قطعه، آسیب ببیند ، قلب کامیون شما یعنی موتور آسیب می بیند. در این زمان اگر رسیدگی نکنید دچار هزینه بیشتر می شوید. همچنین ممکن است این اتفاق در حین رانندگی ، باعث بروز تصادف و حوادث هولناکی شود که به جسم و جان و کامیونتان آسیب بزند.

در چنین شرایطی آیا راه بهتر این نیست که با علائم یاتاقان زدن ، آشنا شویم و بدانیم که هنگام مشاهده آنها، باید چه کارهای صورت دهیم؟ در ادامه این علائم را باهم مرور می کنیم و آشنایی نسبی، پیرامون آنها به دست می آوریم.

علائم یاتاقان زدن

علائم و نشانه ها را با کمی دقت می توان آنها را شناسایی کرد. هنگامی که با یکی از این علائم مواجه شدید ، حتما کامیون خود را به تعمیرگاه ببرید تا به سرعت این مشکل رفع شود و موتور ماشین شما آسیب جدی نبیند. در این شرایط از یدک کش استفاده کنید و کامیون را حتما خاموش کنید. اگر در حال رانندگی در مسیر خطرناکی هستید، خونسردی خود را حفظ کنید، در اولین پارکینگ پارک نموده و اقدامات بعدی را صورت دهید.

1-قفل شدن ماشین

وقتی استارت می زنید و ماشین روشن نمی شود، به اصطلاح قفل شده است. در این هنگام، شما با یکی از علائم یاتاقان زدن مواجه شده اید. پس قفل شدن ماشین را جدی بگیرید.

2- به صدای تق تق توجه کنید

وقتی پا را روی پدال گذاشته و گاز می دهید، اگر صدای نامتعارفی به گوشتان خورد ، به نشانه دیگر یاتاقان زدن، برخورده اید. پس هنگامی که با تق تق مواجه شدید ، آن را جدی بگیرید ، احتمال زیادی وجود دارد که یاتاقان کامیون شما، آسیب دیده باشد. وقتی بیشتر گاز بدهید، ممکن است این صدا بیشتر هم به گوش برسد.

3-هنگامی که قدرت موتور کامیون کاهش می یابد

اگر قدرت موتور و زمانی که گاز می دهید، مثل قبل کار نمی کند ، به احتمال زیاد کامیون شما یاتاقان زده باشد. در این شرایط حتما یاتاقان ها را تعویض نمایید.

4-چراغ چک روغن روشن می شود

از دیگر علائم یاتاقان زدن کامیون ، روشن شدن چراغ چک روغن است. احتمال اینکه این مورد به خاطر خرابی یاتاقان نباشد ، هم وجود دارد. اما شما باید جانب احتیاط را به جا آورید و حتما یاتاقان را هم چک کنید.

چه عواملی به یاتاقان صدمه جدی وارد می کند

با پیشگیری از انجام برخی از موارد ، می توانید یاتاقان را سالم نگه دارید و به مشکلات بعدی دچار نشوید. بخش زیر بسیار کاربردی است، پس با دقت مطالعه کنید و موارد آن را رعایت نمایید.

  • داغ شدن بیش از اندازه موتور؛ یکی از عواملی است که می تواند موجب آسیب به یاتاقان شود، پس آب رادیاتور کامیون را همیشه چک کنید.
  • روغن موتور بی کیفیت ممنوع: حتما از روغن موتور با کیفیت استفاده کنید تا یاتاقان از آسیب دور بماند. حواستان باشد که روغن موتور اصل باشد و به موقع تعویض شود.
  • رانندگی صحیح راز یاتاقان سالم: اگر حواستان به دور موتور باشد و بیش از حد مجاز گاز ندهید، یکی از عوامل حفظ یاتاقان را رعایت کرده اید.
  • استفاده از فیلتر: مواظب گرد و غبار و آلودگی هایی باشید. وقتی این موارد بر یاتاقان بنشینند، عملکرد صحیح آن را از بین می برند.

چه زمانی باید یاتاقان را تعویض کنیم؟

معمولا پس از اینکه 10 سال از عمر ماشین گذشت یا پس از اینکه مسافت 100 هزار کیلومتری طی کرد، باید یاتاقان را تعویض کرد. در این شرایط، حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید. بنابراین مراجعه به تعمیرگاه را فراموش نکنید.

 فراموش نکنید که لوازم یدکی ولوو یا لوازم یدکی ماشین سنگین را از فروشگاه مطمئنی تهیه کنید تا کیفیت لازم را داشته باشد. پیشنهاد ما فروشگاه  معتبر ولگاریس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *