ویژگی های یک فیلتر هوای با کیفیت

ویژگی های یک فیلتر هوای با کیفیت : در گذشته راه های ارتباطی بین شهر ها بسیار محدود بودند. سفر کردن با سختی های فراوانی همراه بود و راه های بین شهری بسیار اندک بودند. سفر کردن از شهری به شهر دیگر ساعت ها و گاه روزها به طول می انجامید. راه سازی یکی از کارهایی است که در گذشته با دشواری های بسیاری همراه بود. برای ساختن راه های بین شهری افراد زیادی جان خود را به خطر می انداختند. راه های ساخته شده ی ابتدایی بدون هیچ گونه تجهیزات و ماشین آلاتی ساخته می شد.

در واقع صنعت راه سازی در گذشته بسیار ابتدایی و در عین حال جان فرسا بود. رفته رفته با پیشرفت علم و صنعت و تولید مصالح عمرانی و ماشین آلات پیشرفته جاده های آسفالت ساخته شدند. اولین جاده آسفالت در تهران، در میدان توپخانه ساخته شد.

امروزه با توجه به پیشرفت چشم گیر تکنولوژی و صنعت راه سازی، این صنعت دستخوش تغییراتی عظیم قرار گرفته است.

وجود ماشین آلات راه سازی پیشرفته از قبیل: بیل مکانیکی، انواع تراکتور، انواع بولدوز، انواع لود، غلطک، گرید، کمپرسر، میکسر و… تا حد زیادی به پیشرفت صنعت راه سازی کمک کرده است.

سوخت ماشین آلات راه سازی، اغلب گازوییل است و دارای اجزای مشترکی هستند. فیلتر هوا یکی از اجزای مهم و پر کاربرد در این ماشین ها است که موضوع مقاله ما نیز می باشد.

تصور کنید در ماشین آلات راه سازی عضوی به نام فیلتر وجود نداشت. در این صورت چه اتفاقی می افتاد؟

بسیاری از ذرات معلق در هوا و موجود در سوخت و روغن موتور و همچنین آلاینده های شیمیایی وارد موتور ماشین شده و باعث آسیب رساندن به موتور می شدند.

کار فیلتر آلات ماشین سازی جلوگیری از ورود ذرات خارجی و ریزگردها به درون موتور و رسیدن صدمه به آن است. این فیلتر ها در انواع مختلفی وجود دارند. هر کدام از فیلتر های راه سازی در بخش به خصوصی از ماشین، فیلتراسیون را انجام می دهند. کار اصلی همه این فیلتر ها جداسازی ذرات ناخالص و جلوگیری از ورود آن ها به موتور ماشین آلات راه سازی می باشد.

عمر این فیلتر ها با هم متفاوت است و مدت زمان کارایی آن ها به کارایی موتور بستگی دارد. یکی از علایم نا مناسب بودن فیلترو رسیدن زمان تعویض، افزایش سوخت ماشین است. لذا لازم است در انتخاب انواع فیلتر ماشین آلات راه سازی نهایت دقت را داشته باشیم. فیلتر های نا مناسب و بی کیفیت باعث آسیب رسیدن به موتور و افزایش مصرف سوخت می شوند.

ویژگی های یک فیلتر هوای با کیفیت

فیلتر هوا در انواع مختلفی وجود دارد که کدام از آن ها در ماشین های مختلفی کاربرد دارند.

کار اصلی یک فیلتر هوا پاک سازی هوای ورودی به ماشین از ذرات نا خالص می باشد. به این ترتیب هوایی که از طریق سوپاپ مخصوص وارد موتور می شود و با سوخت واکنش می دهد عاری از هرگونه مواد خارجی است. در عین حال وجود ویژگی هایی در یک فیلتر هوای مرغوب حایز اهمیت است که آن ها بر می شمریم:

  • استفاده از مواد مرغوب و با کیفیت در ساخت فیلتر هوا باعث کارایی مفید آن می شود. کاغذ، فلز، پلاستیک و مواد پلی اورتان از جمله مواد تشکیل دهنده ی فیلتر هوا هستند.
  • فیلتر هوای استاندارد می بایست وزنش از حد معینی کن تر نباشد. این بدان معناست که در ساخت فیلتر هوا به کار بردن مواد اولیه کافی از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • با استفاده از دستگاه های مجهز و مدرن فیلتر های استانداردی تولید می کنند. درز بین کاغذ های فیلتر کاملا بسته است و هوا از ناحیه به خصوصی وارد و خارج می شود.
  • مورد دیگر در خرید یک فیلتر هوای مناسب داشتن نماد استاندارد است. اصولا کالاهای دارای این نماد از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مورد تایید می باشند.

مکانیسم کار فیلتر هوا

هوای ورودی از محیط پیرامون ما از طریق سوپاپ مخصوصی به درون ماشین وارد می شود. این هوا از منافذ ورودی فیلتر، وارد آن می شود. وجود کاغذ های پلیسه ای درون فیلتر سطح درونی فیلتر را افزایش می دهد. هوای مخلوط با ذرات معلق با این لایه برخورد کرده و ذرات ناخالص را روی دیواره ی دورنی فیلتر بر جای می گذارد. هوای پاک و به اصطلاح فیلتر شده از منفذ خروجی فیلتر خارج شده و از طریق سوپاپ مخصوص به سمت موتور روانه می شود.

ظرفیت فیلتر هوا

فیلتر هوا در پی پاک سازی هوای ورودی و ارسال آن به موتور غبار و ریز گردها را درون خود جذب می کند. به حداکثر مقدار غباری که می تواند بدون ورود به جریان هوای ورودی به موتور در فیلتر زخیره شود ظرفیت فیلتر هوا می گوییم.

فیلتر های ساخته شده از مواد مرغوب ودارای نشان استاندارد معمولا از ظرفیت مورد قبولی برخوردار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *