کاهش زمان ماندگاری کالا در بنادر با توجه به اینکه 90 درصد جریان حمل کالا از طریق بنادر انجام می شود، روند زنجیره تامین کالا، مهمترین پارامتر در تعیین قیمت تمام شده کالا است. ماندگاری کالا در زمان تخلیه و بارگیری می تواند صد درصد به نفع یا ضرر مشتری نهایی بینجامد.

به نقل از تین نیوز :

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح آخرین اقدامات انجام شده در راستای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی در بنادر کشور، گفت: کاهش یک ماه مهلت مجاز توقف کالا در بنادر از ۳ ماه به ۲ ماه از مهم ترین اقدامات صورت گرفته بود.

اقدامات متنوعی را برای کاهش زمان ماندگاری کالا در بنادر

فرهاد منتصر کوهساری، با اشاره به اینکه سازمان بنادر با همکاری نهادهای مرتبط، اقدامات متنوعی را برای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی در بنادر انجام داده است، اظهار کرد: حضور منظم و فعال در جلسات ستاد تنظیم بازار و مبادله اطلاعات لازم با نهادهای ذیربط در حوزه ترخیص کالا با هدف توزیع بار بین بنادر مختلف و خروج کالاهای دپو شده در بنادر به همین منظور در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: اعلام منظم هفتگی گزارش موجودی کالای بنادر به مراجع ذیربط با هدف تسهیلی و تسریع در اتخاذ تصمیم گیری و برنامه ریزی مناسب از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش مدت زمان ماندگاری کالاهای اساسی در بنادر است.

این در حالی است که یک کارشناس حمل ونقل دریایی در گفت و گو با خبرنگار ما در اینباره گفت: روند زنجیره تامین کالا از زمان ثبت سفارش تا زمانی که عملیات تخلیه انجام می شود، درگیر پروسه های مختلف از جمله ارائه و تطبیق بارنامه توسط شرکت های باری به گمرک می شود و گمرک بازرس خود را به بندر می فرستد تا ارزیابی های لازم را انجام دهد. این پروسه گاهی آنقدر زمانبر می شد که گاهی کالا برای مدت چند روز در بنادر گیر می کرد.

این کارشناس حمل ونقل دریایی مشکل اصلی را در نبود سیستم یکپارچه در بنادر تجاری عنوان کرد و گفت:

همین اتفاق باعث شد قیمت خوراک دام به نحو چشمگیری افزایش یابد. وی همچنین بروز تحریم ها را یکی از موانع جدی ارتقای عملکرد بنادر عنوان کرد و افزود: به عنوان نمونه، هفته گذشته از یک کالا 15 کانتینر بار وارد کشور شد که این رقم پیش از بروز تحریم ها، تا 105 کانتینر هم افزایش یافته بود.

وی میانگین زمانِ زنجیره تامین کالای کانتینری را بین 5 تا 7 روز و کالای فله را تا دو هفته دانست و ادامه داد: این مدت زمان، آنچنان بیشتر از انجام همین عملیات در کشورهای همسایه نیست اما مساله اساسی، حل فرایند ترخیص کالا با هوشمندسازی بنادر به شیوه اتخاذ سیستم یکپارچه، تحت عنوان پنجره واحد تجاری، است.

کاربر گرامی شما می توانید اخرین اخبار مربوط به راهسازی را از سایت روت کالا پیگیری کنید و برای تامین قطعات راهسازی خود به صورت آنلاین و با ارسال رایگان از این پلتفرم امن و آسان خرید نمایید روت کالا بزرگترین پلتفرم خرید قطعات راهسازی در سراسر کشو کافی است یکبار امتخان کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *