پمپ هيدروليك پيستوني چيست؟ : پمپ هيدروليك پيستوني يكي از قطعات ماشين است و وظيفه خاصي را بر عهده دارد. پمپ هيدروليك پيستوني پمپي است كه با فشار بالا آب بندي شده و پيستون ها را بالا و پايين مي كند. پمپ های پیستونی می تواند برای انتقال مایعات یا گازهای فشرده استفاده شود. پمپ هيدروليك پيستونيمی تواند در طیف گسترده ای از فشارها کار کنند.

پمپ هيدروليك پيستوني چيست؟

پمپ هيدروليك پيستوني يكي از قطعات ماشين است و وظيفه خاصي را بر عهده دارد. پمپ هيدروليك پيستوني پمپي است كه با فشار بالا آب بندي شده و پيستون ها را بالا و پايين مي كند. پمپ های پیستونی می تواند برای انتقال مایعات یا گازهای فشرده استفاده شود. پمپ هيدروليك پيستونيمی تواند در طیف گسترده ای از فشارها کار کنند. عملکرد فشار بالا می تواند بدون تاثیر قوی بر جریان جریان حاصل شود. پمپ هيدروليك پيستونيمي تواند با ذرات چسبناك حاوي ذرات جامد برخورد كنند.

اين نوع پمپ از طريق جام كوچك پيستون عمل مي كند و ضربات رو به پايين بر ديفرانسيل فشار وارد مي كند، دالان هاي پمپ پر شده و ضربات رو به بالا باعث مي شود تا عملكرد پمپ قابل استفاده باشد. پمپ هاي پيستوني در فشارهاي بالايي مورد استفاده قرار مي گيرند و به وسيله سيستم هايي آب وارد سيستم پمپ مي  شود.

انواع پمپ هيدروليك پيستوني

دو نوع پمپ هيدروليك پيستوني وجود دارد. يكي پمپ بالابر و ديگري پمپ نيرويي است.

  • پمپ بالابر

در یک پمپ بالابر، ارتعاش پیستون آب را از طریق یک شیر به قسمت پایین سیلندر می رسد. در جریان  رو به پايين ، آب از طریق سوپاپ ها در پیستون به قسمت بالای سیلندر منتقل می شود. در مرحله انبساط رو به بالا، آب از قسمت بالای سیلندر از طریق فواره تخلیه می شود.

  • پمپ نيرويي

در پمپ نیرويي، ارتعاش پیستون، آب را از طریق شیر ورودی به داخل سیلندر می رساند. در جریان رو به پايين، آب از طریق شیر خروجی به لوله خروجی تخلیه می شود.

پمپ هيدروليك پيستوني شعاعي

پمپ هيدروليك پيستوني چيست؟ : در یک پمپ پیستونی شعاعی پیستون ها مانند یک چرخ دنده در یک بلوک استوانه ای کوتاه قرار مي گيرند. محور محرك که درون یک محفظه دایره ای است، یک سیلندر را می چرخاند. پمپ پیستونی شعاعی به یک لولاي ثابت تبدیل می شود که شامل پورت های ورودی و خروجی است. به عنوان سيلندر، نیروی گریز از مرکز، پیستون ها را به جلو مي راند بعد از محفظه دایره ای قرار دارد. خط مركزي محفظه از خط مركزي سيلندر خارج است. مقدار نيروي گريز از مركز با ضربات پيستون تعيين مي شود و بنابراين پمپ هيدروليك پيستوني جابجا مي شود.با كنترلرها مي توان مكان محفظه را مشخص كرد و بدين منظور هم به كار گرفته مي شوند و بنابراين يك پمپ مي تواند به حداكثر سرعت برسد.

پمپ هيدروليك پيستوني شعاعي در سيستم هاي با فشار بالا به كار مي رود. پمپ هيدروليك پيستوني شعاعي در دو حالت وجود دارند و با سيلندري كه در خارج از مركز پيستون قرار دارد در داخل يك رينگ خارجي محكمي مي چرخد.

هنگامی که یک پمپ دارای تعداد نامنظم پیستون است، بیش از یک پیستون به طور کامل توسط یک لولا در یک زمان متوقف مي شود، که باعث کاهش ضربانات جریان می شود. با تعداد پیستونی که در اطراف یک بلوک سیلندر قرار دارد، دو پیستون را می توان در یک زمان با یك لولا آن را متوقف كرد. اگر این اتفاق می افتد، سه پیستون در یک زمان و چهار بار در یک زمان دیگر تخلیه می شود و پالس ها در جریان رخ می دهد. لولا، یک سیلندر، پیستون، یک روتور و یک درایو، بخش اصلی کار یک پمپ را تشکیل می دهند.

الف ) لولا

یک نوار گرد است که به عنوان یک شفت ثابت در اطراف که یک بلوک سیلندر تبدیل می شود، عمل می كند. ميله لولادارای چهار سوراخ است که از یک طرف به طول از طریق یک قسمت از طول آنسوراخ شده اند.دو سوراخ يكي به عنوان یک جذب و يكي به عنوان یک تخلیه استفاده می شود. دو شكاف در طرف ميله برش داده می شوند تا هر دو شكاف دو سوراخ طولی را متصل کنند. شکافها در کنار یک پیستون در یک خط قرار می گیرند وقتی که یک بلوک سیلندر بر روی ميله قرار مي گيرند. يکی از این شكاف ها مسیری را برای مایع فراهم می کند که از پیستون عبور می کند تا حفره هایی که در ناودانی سوراخ شده اند اسلات دیگر دو سوراخ ورودی را به پیستون متصل می کند، زمانی که در مايعي قرار مي گيرند. سوراخ های تخلیه از طریق اتصالاتي به یک خط تخلیه متصل می شوند به طوری که مایع را می توان به سیستم هدایت کرد. جفت دیگر سوراخ ها به یک خط ورودی وصل شده است.

ب) سيلندر

قطعه فلزي است كه سوراخی در مرکز آن ايجاد شده تا به سوراخهای لولا و سیلندر که فاصله ای برابر با اطراف لبه بیرونی دارند متصل شود. سيلندر از طريق سوراخ هايي به لولا متصل مي شود. برخي سيلندرها با طرح هاي متفاوت سفت و محكم و توپر هستند. در حالي كه بقيه سوراخ هاي ميله دارند كه از مركز به طرف بيرون ايجاد شده اند. سوراخ هاي ميله و سيلندر به صورت دقيقي ماشين كاري شده اند طوري كه مايع اطراف پيستون كمترين هدردهي را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *