تعمیر گیربکس اتوماتیک
تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک، یکی از انواع تعمیرات پیچیده در خودرو ها است. تعمیر این بخش به دلیل حساسیت بالای آن باید به تعمیرکاری مجرب و حرفه ای سپرده شود. در این مقاله قصد داریم شما را ابتدا با نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک و انواع آن آشنا کرده و سپس بهترین مکان برای تعمیر گیربکس اتوماتیک را به شما معرفی کنیم. اگر شما ماشینی دارید که دارای گیربکس اتوماتیک است و یا دوست دارید از نحوه عملکرد آن آگاه شوید، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم. با ما تا پایان همراه باشید.

گیربکس چی فعالیت خود را از سال 1397 و با تکیه بر تجربه 13ساله مدیران خود مجموعه ای از کارشناسان خبره که شما را یاری خواهند کرد که دیگر نگران اتومبیل های خود نباشید. گیربکس چی توانسته است در این مدت به یکی از معتبرترین مراکز تعمیرات تخصصی انواع گیربکس های اتوماتیک در کشور تبدیل شود . ارائه خدمات مشاوره ای برای رسیدن به بهترین خدمات در کنار انجام به موقع و بدون تاخیر تعهدات ، سبب گردیده تا گیربکس چی در بازار رقابتی خدمات، سهم قابل توجهی از مشتریان رابه خود اختصاص دهد .

تعمیر گیربکس اتوماتیک
تعمیر گیربکس اتوماتیک

تاریخچه گیربکس های اتوماتیک 

نقش گیربکس (اتوماتیک یا دستی) در ماشین فراهم کردن نیروی لازم برای حرکت خودرو است. این نیرو توسط موتور خودرو تولید شده و به وسیله گیربکس به چرخ های ماشین منتقل می شود. در واقع نقش گیربکس در بین موتور و چرخ ها، تنظیم گشتاور و سرعت است. 

اولین نمونه از گیربکس های نیمه اتوماتیک توسط شرکت جنرال موتورز تولید گردید. در این نوع گیربکس ها هنوز احتیاج به تعویض دنده با کلاچ بود اما راننده در هنگام تعویض دنده نسبت به گیربکس دستی با چالش کمتری روبرو میشد.

چند سال پس از اختراع گیربکس نیمه اتوماتیک، اولین نمونه های اتوماتیک این قطعه با نام گیربکس سیاره ای توسط جنرال موتورز به بازار عرضه گردید. گیربکس های سیاره ای، نمونه ای اولیه برای گیربکس های پیشرفته اتوماتیک امروزی بودند.

نحوه عملکرد گیربکس های اتوماتیک 

در گیربکس های دستی، تعویض دنده توسط راننده انجام می شود. راننده با توجه به سرعت خودرو و در زمان مناسب، باید با گرفتن کلاچ اقدام به تعویض دنده نماید. در این نوع اگر راننده مهارت کافی نداشته باشد، ممکن است چرخ دنده ها آسیب ببینند.

در مدل اتوماتیک، کلاچ وجود ندارد. در این نوع خودرو ها با توجه به سرعت خودرو دنده تعویض می شود. و همچنین با افزایش میزان گاز، تعویض دهنده توسط فشار روغن است.

هنگامی که شما در یک خودرو با گیربکس اتوماتیک، پدال گاز را فشار می دهید، میل لنگ شروع به چرخش می نماید و این چرخش سبب ایجاد فشار بر روی مبدل گشتاور می گردد. هرچه میزان گاز بیشتر شود، فشار بر روی مبدل گشتاور نیز افزایش می یابد. با ایجاد فشار بر روی مبدل گشتاور، این قطعه پیغامی را به هیدرولیک گیربکس ارسال می کند و در نهایت هیدرولیکِ گیربکس تعویض دنده خودکار را انجام می دهد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک 

یکی از فرآیندهای پیچیده در بین انواع تعمیرات خودرو است. همانگونه که در پاراگراف های بالا نیز توضیح دادیم، در گیربکس اتوماتیک، بخش های مختلفی از خودرو باید با همدیگر هماهنگ باشند تا تعویض دنده در زمانی مناسب انجام پذیرد. نا هماهنگی در یکی از قطعه های گیربکس و یا ECU خودرو در هنگام تعویض دنده می تواند کل سیستم گیربکس را مختل نماید.

در هنگام ایجاد مشکل در تعویض دنده، شما باید برای  تعمیر اقدام نمایید. در این مواقع بسیار مهم است که به یک تعمیرکار حرفه ای مراجعه کنید. از آنجایی که ساختار گیربکس اتوماتیک بسیار پیچیده است، یک تعمیرکار کم تجربه، نه تنها مشکل گیربکس شما را حل نخواهد کرد، بلکه موجب مشکلات بیشتری نیز خواهد شد.

از طرفی دیگر بسیاری از تعمیرگاه ها پس از تعمیر ، مبالغ بالا و غیرمنصفانه ای را جهت هزینه تعمیر از شما دریافت می کنند. بنابراین بسیار مهم است که در هنگام برخورد با این مشکل، به تعمیرگاهی مراجعه کنید که علاوه بر تعمیر تخصصی، هزینه ای منصفانه از شما در خواست کند.

یکی از محدود مراکزی که شما را به صورت تخصصی و با کمترین هزینه انجام می دهد، فروشگاه گیربکس چی نام دارد. این فروشگاه با بکارگیری تعمیرکاران خبره و حرفه ای، تعمیر گیربکس شما را به صورت تخصصی انجام می دهند. هزینه دریافتی توسط فروشگاه گیربکس چی در مقایسه با سایر تعمیرگاه های مشابه بسیار پایین تر است.

بنابراین اگر شما در تهران نیاز به تعمیر گیربکس ماشین خود داشتید، می توانید با خیال راحت به این فروشگاه مراجعه نمایید.

انواع گیربکس های اتوماتیک 

گیربکس اتوماتیک دارای انواع مختلفی است. بسته به نوع کارایی خودرو، از نمونه های مختلف گیربکس در آن استفاده می شود. در این بخش قصد داریم انواع گیربکس اتوماتیک را به شمامعرفی کنیم.

گیربکس اتوماتیک: مدل AT

ساده ترین مدل گیربکس اتوماتیک،  ATنام دارد. این نوع گیربکس به دلیل هزینه پایین تولید، در صنعت خودرو سازی بیش از باقی انواع مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع گیربکس ها انتقال قدرت با استفاده از چرخ دنده های خورشیدی انجام می شود. هزینه تعمیرAT نسبت به سایر گیربکس های مشابه پایین تر است.

گیربکس اتوماتیک: مدل AT
گیربکس اتوماتیک: مدل AT

گیربکس اتوماتیک: مدل AMT

در این نوع گیربکس ها راننده می تواند از دو حالت تعویض دنده دستی و اتوماتیک استفاده نماید. ساختار این نوع گیربکس ها نیز مانند گیربکس AT ساده است و از جمله گیربکس های پرکاربرد در صنعت خودروسازی می باشند. هزینه تعمیر گیربکس AMT نیز مانند AT پایین است.

گیربکس اتوماتیک: مدل CVT

سرعت عملکرد CVT در مقایسه با دو نمونه قبل بالاتر است. این نوع گیربکس ها اکثرا در ماشین های میان رده مورد استفاده قرار می گیرند. انتقال قدرت در این مدل پیوسته و سریع است.

گیربکس اتوماتیک: مدل DCT

یکی از انواع پیشرفته گیربکس، DCT نام دارد. همانند AMT، در گیربکس های DCT نیز راننده می تواند از هر دو حالتِ تعویض دنده دستی و اتوماتیک استفاده نماید. این مدل دو کلاچه نیز نامیده می شوند و علت آن استفاده از دو گیربکس مجزا در قالب یک گیربکس است. در این مدل دنده های زوج توسط یک گیربکس و دنده های فرد توسط گیربکس دیگر تعویض می گردند. در DCT، انتقال قدرت با سرعت بسیار بالایی انجام می شود و معمولا در ماشین های اسپرت مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت، هزینه تعمیر آن به دلیل ساختار پیچیده ای که دارد ، نسبتا بالا است.

 گیربکس اتوماتیک: مدل Tip Tronic

این نوع گیربکس ها پنج و شش سرعته می باشند. گیربکس Tip Tronic هماهنگی بسیار خوبی با ECU ماشین دارد و همین عامل سبب می شود تا در هنگام تعویض دنده اتوماتیک، ماشین گاز نخورد. قدرت عملکرد بالای این گیربکس موجب شده است تا از آن در خودرو های اسپرت استفاده شود. هزینه تعمیر Tip Tronic به دلیلی ساختار پیچیده ای که دارد بالا است.

گیربکس اتوماتیک: مدل Tip Tronic
گیربکس اتوماتیک: مدل Tip Tronic

سخن پایانی در مورد گیربکس های اتوماتیک

گیربکس های خودرو به دو گروه کلی دستی و اتوماتیک تقسیم می شوند. در گیربکس های دستی سیستم انتقال قدرت توسط راننده و با استفاده از کلاچ کنترل می شود اما در گیربکس های اتوماتیک، انتقال قدرت به صورت خودکار و با استفاده از مبدل گشتاور و سیستم هیدرولیک انجام می گردد.

گیربکس اتوماتیک انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها مخصوص نوعی خاص از خودرو ها می باشند. برخی از انواع گیربکس ها ساختاری ساده دارند و در ماشین های میان رده از آنها استفاده می شود. در مقابل برخی از گیربکس های اتوماتیک پیشرفته، ساختاری پیچیده دارند و بیشتر در ماشین های اسپرت مورد استفاده قرار می گیرند.

هزینه تعمیر گیربکس بسته به نوع گیربکس متفاوت است. متاسفانه در ایران برخی از تعمیرگاه ها هزینه های بالایی را برای تعمیر گیربکس می گیرند و این عامل موجب نارضایتی صاحبان این خودرو ها شده است.

یکی از بهترین مراکز جهت تعمیر گیربکس ، فروشگاه گیربکس چی می باشد. این فروشگاه با بکارگیری تعمیرکاران حرفه ای و مجرب، تخصصی ترین خدمات را به شما ارائه می دهد. هزینه های دریافتی توسط این فروشگاه به نسبت به تعمیرگاه های مشابه بسیار پایین تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *