انواع فيلتر خودرو

انواع فيلتر خودرو : به قدري زياد است كه بايد براي هر كدام مقاله جداگانه اي بنويسيم. فيلتر هوا در كاركرد مناسب خودرو نقش بسزايي دارد و حتي در عملكرد درست و صحيح موتور نقش بسزايي دارد. تعويض به موقع فيلتر هوا نه تنها موجب افزايش بازده موتور و تميز نگه داشتن آن مي شود بلكه به كاهش سوخت و كاهش آلايندگي موتور كمك مي كند.

نقش فيلتر خودرو در كاركرد مناسب خودرو

انواع فيلتر خودرو به قدري زياد است كه بايد براي هر كدام مقاله جداگانه اي بنويسيم. فيلتر هوا در كاركرد مناسب خودرو نقش بسزايي دارد و حتي در عملكرد درست و صحيح موتور نقش بسزايي دارد. تعويض به موقع فيلتر هوا نه تنها موجب افزايش بازده موتور و تميز نگه داشتن آن مي شود بلكه به كاهش سوخت و كاهش آلايندگي موتور كمك مي كند.

تعويض به موقع فيلتر هوا يكي از ضروريات خودرو است و هر گونه تعويق در تعويض فيلتر هوا، راندمان خودرو را كاهش مي دهد. اگر هواي تميز به سيستم احتراق خودرو نرسد، مصرف سوخت اتومبيل به اندازه 25 درصد افزايش مي يابد.

انواع فيلتر خودرو

فيلتر هوا، فيلتر روغن و فيلتر سوخت و فيلتر كابين مهم ترين فيلترهاي خودرو هستند كه هركدام كاركرد به خصوصي دارد. انواع فيلتر خودرو گستردگي فراواني دارد و هر كدام متناسب با كاركرد خود در بخش هاي مختلف خودرو نصب مي شود. فيلتر خودرو در طيف هاي مختلفي توليد مي شود كه شكل آن متناسب با نوع خودرو كمي متفاوت خواهد بود.   

انواع فيلتر هواي خودرو

فيلتر هواي خودروي سلولزي

فيلتر هواي سلولزي خودرو متداول ترين فيلتر هوا است. از يك كاغذ پليسه دار آكاردئوني در فيلتر هواي سلولزي استفاده شده تا ناخالصي هاي هوا را جذب كند.در اين فيلتر هوا ، يك فريم پلاستيكي ، موجب ايجاد ثبات در ساختار آن شده است.

يكي از انواع فيلتر خودرو، فيلتر هوا است كه به كاركرد بهتر كمك مي كند.  

اين نوع فيلترها ارزان بوده ولي در مقايسه با بقيه عمر كوتاهي دارند و راننده خودرو بايد در دوره هاي زماني كوتاه مدت آن را تعويض كند. فيلتر هواي سلولزي جذب بالا داشته و مي تواند 80 تا 90 درصد ذرات خارجي را جذب كند. فيلتر هواي سلولزي يكي از شناخته شده ترين انواع فيلتر هواي خودرو است.

فيلتر هواي اسفنجي خودرو

در گذشته دور فقط در تراكتورها و وسايل حمل و نقل سنگين استفاده ميشد ولي امروزه اين نوع فيلتر در خودروهاي مسابقه اي به شكل چند لايه و با تكنولوژي نانو استفاده شده است.

براي طراحي اين نوع فيلتر در اتومبيل هاي كلاسيك ، مكانيزم فيلترهاي روغني قديمي الهام بخش بوده است. يك فريم فلزي و يك بستر پلي اورتان در فيلتر هواي اسفنجي به كار گرفته شده تا مواد اضافي را جذب كند. اين نوع فيلتر نسبت به فيلتر هواي سلولزي، گران تر بوده و ولي فيلتر هواي سلولزي در خودروهاي شهري معمولي كارايي بهتري دارد.

فيلتر هواي كتان خودرو

فيلتر هواي كتان نسبت به ساير فيلترها گران تر است و از 6 لايه پارچه مخصوص فيلترهاي روغني استفاده شده تا مواد اضافي را جذب كند. فيلتر هواي كتان يكي از انواع فيلتر خودرو است كه در كاركرد بهتر موتور نقش مهمي را ايفا مي كند.

فيلتر هواي كتان عمر بلندي داشته و قابل شست و شو هستند. خودرو به سبب اين نوع فيلتر هوا ، تنفس بهتري داشته بخاطر اين كه ساختار آن موجب انتقال سريع جريان هوا در سيستم داخلي خودرو خواهد شد. در كل خودرو عملكرد بهتري دارد.

فيلتر روغن

فيلتر روغن يكي از انواع فيلتر خودرو است كه به كاركرد بهتر خودرو كمك مي كند. زمان تعويض اين فيلتر به ميزان استفاده شما از خودرو وابسته است. سياه شدن فيلتر روغن به معناي زمان تعويض آن است. هر گونه صداي اضافي موتور مشخص مي كند كه برخي از قطعات داخلي موتور روان كار نمي كنند. راننده در اين زمان بايد هم روغن و هم فيلتر روغن را تعويض كند. به طور معمول با روشن شدن چراغ روغن موتور ، زمان تعويض روغن موتور مشخص مي شود.

فيلتر روغن، يكي از مهم ترين انواع فيلتر خودرو است كه به كاركرد موتور كمك مي كند. 

فيلتر روغن، ذرات حاصل از سايش قطعات موتور را از روغن موتور جدا مي كند. اين نوع فيلتر، به تميزي روغن كمك مي كند تا هيچ آلودگي در آن راه نيابد.

تعويض فيلتر هوا همزمان با تعويض روغن يك ضرورت است در غير اين صورت فيلتر روغن عملكرد مناسبي نخواهد داشت و در نتيجه ذرات و ناخالصي ها وارد موتور شده و موتور به شدت آسيب خواهد ديد. تعويض فيلتر روغن موتور نسبت به تعويض روغن مهم است و بسياري از كارشناسان، تعويض آن را يك ضرورت تلقي مي كنند.

فيلتر سوخت

اگر موتور خودرو در وضعيت درجا بد كار كند نشانه كثيفي فيلتر سوخت است. روشن نشدن بعد از استارت نشانه تعويض فيلتر سوخت است. هرگونه مشكلي در روشن شدن خودرو، نشانه خراب بودن فيلتر سوخت است. خاموش شدن خودرو حين حركت يا ريپ زدن در حين گاز دادن، نشانه هاي كثيف بودن فيلتر سوخت است.

اهميت فيلتر سوخت با تغيير سيستم سوخت رساني از كاربراتوري به انژكتوري چند برابر شد. البته سوخت پالايشگاه بدون ناخالصي و ذرت معلق است ولي حين حمل سوخت، ناخالصي و ذرات معلق دوباره به سوخت تصويه شده وارد مي شود. فيلتر سوخت اين نوع آلودگي ها را حذف كرده و در نتيجه پمپ سوخت و انژكتور خودرو نيز از هر آسيب احتمالي به دور خواهد ماند. فيلتر سوخت هم در طبقه بندي انواع فيلتر خودرو قرار دارد و اين نوع فيلتر به حركت نرم و روان خودرو كمك مي كند.

فيلتر هواي كابين

كاهش هواي مطبوع داخل كابين نشانه تعويض فيلتر هواي كابين است. در اين زمان فن كابين به سختي كار مي كند و سر و صداي زياد فن نشانه ديگري براي تعويض فيلتر هواي كابين است. وجود بوهاي نامطبوع از دريچه كولر يكي ديگر از نشانه هاي تعويض فيلتر كابين است.

زمان تعويض فيلتر هواي خودرو

  • افزايش بي رويه مصرف سوخت
  • افزايش گازهاي خروجي از اگزوز
  • ريپ موتور
  • افزايش مدت زمان استارت
  • لرزش مداوم موتور
  • رسوب بيشتر روي شمع موتور
  • كاهش قدرت موتور

فيلتر هواي كابين يكي ديگر از انواع فيلتر خودرو است. اين فيلتر نيز مهم بوده و نبايد ناديده انگاشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *